Dit weekend wordt de vierde jaargang van de Belcar Skylimit Sprint Cup op gang
gevlagd. Plaats van gebeuren is het circuit van Mettet, in de provincie Namen. De
organisatoren ontvingen in totaal 44 inschrijvingen en daarmee zijn alle startplaatsen
volzet. “Het gaat inderdaad crescendo”, straalt promotor Andy Jaenen van oor tot
oor. “Reeds vorig jaar was het duidelijk dat de Belcar Skylimit Sprint Cup aan een
opmars bezig was en een uitverkochte grid voor de seizoensopener is een enorm
mooie beloning voor het geleverde werk. We hopen dat de deelnemers de lijn van
vorig seizoen doortrekken, met een felle doch faire strijd op de piste en een
gemoedelijke sfeer in de paddock.”
“Naast het aantal deelnemers, ben ik ook zeer te spreken over de verdeling in de
verschillende categorieën. We gaan dit jaar in totaal zes klassen hebben, waarbij de
rondetijden opnieuw de indeling bepalen. BSSC1 blaakt van de diversiteit, met o.a.
Peugeot, Toyota, VW en Suzuki als merken en bovendien extra perspectieven voor
de starters, gezien kampioen Davy Van Goethem promoveert naar BSSC2. In die
klasse neemt de Suzuki-rijder niet enkel de handschoen op tegen titelverdediger
Laurens Cloots, maar ook tegen de Ford Fiesta-armada van Philippe Huart, Tom
Vanderheyden en Ian Delhoux.”
“BSSC3 was in 2023 de populairste klasse. Dirk De Bock verdedigt zijn kroon niet en
dus ligt de weg open voor mannen als Yannick Van Espen, Jo Lammens, Dennis
Schroyen en nieuwkomer Andres Beers. Ook de Renault Clio van Jeffrey De Sutter
en de Renault Mégane van Rajko Pagen zijn beslist niet kansloos en ook de Nissan
350Z van Jeroen Van Reeth en Sam Marcoen is vastberaden voor de knikkers te
knokken.”
“BSSC4 kondigt zich aan als een strijd tussen Clio (Filip Uyttendaele en Daniel
Donkels) en Mini (Willem Vanbruggen en Bert Van Gansen) met Davy Cooreman in
zijn Honda CRX als scherprechter, terwijl ook Ronald Thienpont zich in de kijker wil
rijden in zijn bloedmooie Toyota Supra.”
“Ook in BSSC5 verwacht ik dat Clio de strijd kruidt, met mannen als Tom Van
Eenaeme, Wouter Manderveld en Olivier Meurens. Zij nemen het op tegen de BMW
van Kevin De Regt en Randy Heuten. In BSSC6, de snelste klasse met chrono’s
onder 1’09”30, breit de familie Lievens een vervolg aan het debuut van hun BMW
M2. Zij strijden tegen de ervaren merkgenoten van de familie Beliën en Ruud Boffin,
terwijl ook Michel Fernandes opnieuw van de partij is met de Peugeot 308.”
Aan een winnend concept wordt niet geraakt en dus verandert het format van de
Belcar Skylimit Sprint Cup in 2024 niet. Dat betekent dus tweemaal 30 minuten
kwalificatie op zaterdag, gevolgd door twee sprints van een halfuur op zondag!